Koji je najbliži egzoplanet Zemlji?
Zoltán Schmidt
2013-10-03 15:42:53 UTC

Poznata je najbliža zvijezda Zemlji (nakon Sunca): Alpha Centauri, udaljen 4,3 svjetlosne godine. Ali što je s najbližim egzoplanetom Zemlji, izvan Sunčevog sustava?

HDE 226868
2016-08-25 02:23:41 UTC

Ranije ove godine (2016.), znanstvenici su metodom radijalne brzine otkrili planet koji kruži oko Proxime Centauri: Proxima Centauri b. Najavljeno je u Anglada-Escudé i sur. (2016.). Evo nekih njegovih osnovnih svojstava, kako su izvijestili autori rada i poznati od kolovoza 2016.:

• Masa: Najmanje 1,3 Zemljine mase
  • Polu-glavna os: 0,05 AU
  • Maksimalna ekscentričnost: 0,35
  • Orbitalno razdoblje: 11,2 dana
  • Temperatura površine: 234 K (vidi tablicu 1 )

Sada, kao što autori napominju, planet možda nije nastanjiv:

Useljivost planeta poput Proxime [Centauri] b - u smislu održavanja atmosfere i tekuće vode na njezinoj površini - stvar je intenzivne rasprave. Najčešći argumenti protiv nastanjivosti su zaključavanje plime i oseke, jaka zvjezdana magnetska polja, snažni bljeskovi i visoki ultraljubičasti i rendgenski tokovi; ali nijedno od njih nije se pokazalo konačnim.

Međutim, daljnja promatranja mogu nam pomoći da naučimo više o planetu i utvrdimo može li biti prikladan za život bilo koje vrste.

Treba napomenuti da se kontroverza o planetima oko Alpha Centauria nastavila i nakon što je korisnik8 u početku odgovorio na ovo pitanje. Alpha Centauri Bb pokazali su da ne postoji Rajpaul i sur. (2015). Međutim, u još jednom obratu, zapažanja Demory i sur. (2015) činilo se da pokazuje postojanje Alpha Centauri Bc (u to je vrijeme Alpha Centauri Bb još uvijek bila mogućnost, pa bi sada "Alpha Centauri Bc" zapravo bio "Alpha Centauri Bb" da postoji), Planeta nalik Zemlji. Međutim, nema više dokaza koji potvrđuju postojanje ovog planeta - i u svakom slučaju, Proxima Centauri bliži je Sunčevom sustavu od Alpha Centaurija, pa Proxima Centauri b pobjeđuje bez obzira na sve.

2013-10-03 16:15:11 UTC

Smiješno je da se, donedavno, vjerovalo da je najbliži egzoplanet Alpha Centauri Bb

planet slične mase Zemljinoj udaljenoj samo 4,3 svjetlosne godine u obližnjem sustavu Alpha Centauri.

Izvor: Najbliži egzoplanet na Zemlji možda je svijet duhova (Aron, 2013). Međutim, prema članku, nedavna promatranja sugeriraju da toga možda zapravo i nema. Dakle, odgovor na ovo pitanje nije tako jasan.

Pariški opservatorij ima popis svih egzoplaneta u bazi podataka koja se može sortirati na exoplanet.eu.

Prema katalogu Pariškog opservatorija, ako Alpha Centauri Bb zapravo ne postoji, sljedeći najbliži je upravo veći od Jupitera Epsilon Eradani B (ne vrući Jupiter), na 10,5 svjetlosti godine daleko. Koji prema Najbliži planet izvan Sunčevog sustava može biti fotogeničan (od 2006.):

Oko 1,5 masivniji od Jupitera, planetu treba 7 godina da zaokruži zvijezda, Epsilon Eridani. Divovski plinski planet izvorno je otkriven 2000. godine, kada su astronomi primijetili potresno gibanje u zvijezdi što su pripisali gravitacijskom potezanju neviđenog planeta.

Postoje nagađanja da može postojati više planeta u tom sustavu kao kod prstenova za prašinu.

Ta baza podataka exoplaneta usput je fascinantna!
Naša najbliža zvijezda zapravo je Proxima Centauri, a riječ proxima je dijeljenje. "Alfa" u Alpha Centauri odnosi se samo na najsjajniju, najveću ili prvo otkrivenu zvijezdu grupe, u ovom slučaju, Centauri.